Aktualności Drukuj Zapisz

Poznajemy Polskę: Lublin - miasto niezwykłe

My, uczniowie klas trzecich wiemy, że zwykły na co dzień Lublin to miasto pełne tajemnic, magii, legend, niezwykłych postaci i wydarzeń.

9 listopada zwiedziliśmy skarbiec i katakumby w Archikatedrze Lubelskiej, klasztor ojców Dominikanów. Poznaliśmy niełatwą historię wielonarodowego miasta nękanego najazdami wrogów, pożarami i zarazami. Pani przewodniczka z pasją opowiadała nam o bohaterze „Sztukmistrza z Lublina” Jaszy Mazurze, bohaterze miasta Janie Gilasie, ojcu Pawle Ruszlu, artyście Andrzeju Kocie. Zamek Lubelski otworzył przed nami podwoje i pokazał wystawy dzieł sztuki. Z baszty zamkowej podziwialiśmy piękną panoramę miasta. Ogromne wrażenie zrobiły na nas podziemia Zamku i mauzoleum byłych więźniów. Wśród setek nazwisk na tablicach upamiętniających zabitych, zauważyliśmy nazwisko ks. Antoniego Hunicza, który wraz z kilkunastoma mieszkańcami naszej gminy został tu stracony przez Niemców w styczniu 1940 roku. Zwiedziliśmy też kaplicę Świętej Trójcy i podziwialiśmy niesamowite polichromie mistrza Andrzeja. Kozi Gród ma kilka niezwykłych legend, ale do ulubionych dodaliśmy legendy z dreszczykiem - o Kamieniu Nieszczęścia i Czarciej Łapie. Bardzo uważaliśmy, aby na rogu ulicy Jezuickiej nie dotknąć kamienia i nie sprowadzić na siebie pecha! Po części edukacyjnej wyjazdu mogliśmy zrelaksować się i nabrać sił w restauracji, a popołudnie spędziliśmy na wspólnym oglądaniu filmu w Multikinie.

Przekonaliśmy się, że na Lublin warto było spojrzeć z innej perspektywy, nie tylko jako na miejsce pracy naszych rodziców, robienia zakupów w sklepach czy załatwiania spraw urzędowych. Lublin to cudowne miasto z klimatem, zabytkową architekturą i bogatą przeszłością. Zachęcamy do jej poznania!
Wycieczka zorganizowana została przez wychowawczynie w ramach programu Ministerstwo Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”.

Poznaj Polskę     MEN
biblioteka
Dzieci jedzące obiad
stołówka
książka z tabletem w tle